سخن سرپرست دانشگاه
به نام خدا
به رغم توسعه کمّی مراکز علمی کاربردی در سطح کشور و استان، در بسیاری از زمینهها کاستی هایی وجود دارد که با توجه به پتانسیلهای موجود، لازم است اقداماتی مناسب و درخور شأن یک مرکز آموزش عالی در ابعاد مختلف آموزشی و مهارتی صورت گیرد تا شاخصهای اصلی دانشگاه بهبود یابد.
ریزش مخاطبین در مراکز موجود، تهدید و بحرانی است که با تدبیر مناسب باید به فرصت تبدیل نمود. آسیب شناسی عملکردهای گذشته، شناسایی و برآورده نمودن نیازهای کنونی و آتی جامعه در توسعه منابع انسانی، به ویژه در حوزه های فنی و تخصصی، خدمات و کشاورزی، به منظور جذب مخاطب، از اقداماتی است که باید در برنامه ریزی و اجرا مورد توجه قرار گیرد.
ماندگاری و توسعه مراکز موجود در استان، مستلزم توجه ویژه به اسناد بالادستی، برنامه های توسعه ای، آمایش آموزش عالی، اهداف کلان دانشگاه جامع علمی کاربردی، و آمایش سرزمینی است. بررسی، آشنایی و انتخاب کاربست های موجود در برنامه های یاد شده، نقش تأثیرگذاری در مانایی و پویایی هر مرکز دارد. با توجه به مأموریت های دانشگاه، باید توسعه منابع انسانی با رویکرد کارآمدی و خوداتکایی دانش آموختگان در حوزه اشتغال و تولید کار هدف گذاری شود.
بهبود کیفیت عملکرد یک سیستم مستلزم وجود نظم و انضباط و پایش مداوم عملکرد آن سیستم و بازخورد پایش ها در ارتقاء نقاط قوت و تبدیل نقاط ضعف به قوت است. همچنین با شناسایی تهدیدها و فرصت های پیرامونی، آینده نگاری و ارزیابی سناریوهای متنوع برای پیشبرد اهداف را باید در دستور کار قرار داد. بر این اساس باید پیشرانه ها و فرآیندهای اجرایی متناسب با اهداف و مأموریت های سیستم را طراحی و اجرا نمود.
به این منظور واحد استانی، فعالیت خود را بر محورهای ذیل متمرکز مینماید:
- ایجاد بستر مناسب برای توسعه فعالیت های متناسب با اهداف تدوین شده دانشگاه برای مراکز
- شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل های توسعه فعالیت های مهارت محور با توجه به مزیت های استان
- تدوین شاخص های پیشران و نظارت دقیق بر ارتقای کمی، کیفی، و سلامت آموزش های کاربردی در مراکز
- استفاده از نظرات خبرگانی در ارتقا جایگاه دانشگاه
- تأکید بر فعالیت های برنامه محور و مأموریت گرای هر مرکز
- اهتمام جدّی در اجرای دوره های پودمانی، استارت آپها، و توسعه خوشه های فناور در مراکز با تکیه بر شناسایی فرصت های بیان شده در برنامه آمایش سرزمینی استان و نیازسنجی
- تدوین ساز و کار مناسب به منظور ارزیابی بازخورد عملکرد دانشگاه در جامعه.
دکترفضل الله لک
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی
استان بوشهر