درباره دانشگاه
تاریخچهای کوتاه از تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی
دانشگاه جامع علمیکاربردی در مهر 1371 به تصویب شورای گسترش آموزش عالی تأسیس و به عنوان یکی از دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، پژوهشها و فناوری با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلان بخشهای متفاوت اقتصادی و افزایش مهارتهای حرفهای فارغالتحصیلان از سال 1373 فعالیت خود را رسما آغاز کرد.
این دانشگاه مسئولیت برنامهریزی، سازماندهی، پشتیبانیهای کارشناسی و سیاستگذاریهای کلان در زمینه آموزشهای مهارتی و نیز نظارت و ارزشیابی مراکز و مؤسسههای علمیکاربردی را برعهده دارد که اکنون در مقطعهای کاردانی و کارشناسی و کارشناسیارشد اقدام میکند.
فلسفه وجودی دانشگاه در اسناد بالادستی
مبانی، فلسفه وجودی و ضرورت فعالیت و ارتقاء دانشگاه جامع علمی کاربردی در اسناد بالادستی به خوبی تبیین شده است. در این راستا "آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار (فعلی و آتی) و ارتقاء توان کارآفرینی" و "ایجاد فرصتهای شغلی پایدار با تأکید بر استفاده از گسترش فناوری و اقتصاد دانشبنیان" از جمله اهم موارد مرتبط در سیاستهای کلی اشتغال است.
همچنین در نقشه جامع علمی کشورمصادیقی همچون "همسوکردن سیاستهای گسترش صنعتی و اقتصادی کشور، بهویژه برنامههای 5 ساله توسعه، با سیاستهای کلان گسترش علم و فناوری درکشور" و "سازماندهی نظامهای حرفهای مبتنی بردانش علمی و فنی برای اداره واحدهای اقتصادی واجتماعی"، " نهادینه کردن فرهنگ مهارتگرایی، پژوهش محوری و کارآفرینی در نظام علم، فناوری و نوآوری" بسیار دارای اهمیت است. "ضرورت تأمین شرایط گسترش کارآفرینی، توانمندسازی نیروی کار و ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت و اشتغال مولد" از جمله اهم مواردی است که از سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بهرهبرداری میشود و از سوی دیگر ضرورت "تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و متناسبسازی سطحها و رشتههای تحصیلی با نقشه جامع علمی کشور و نیازهای تولید و اشتغال" مطرح در سیاستهای کلی علم و فناوری است.
"توانمندسازی و ارتقاء بهرهوری نیروی کار با افزایش انگیزه، مهارت و خلاقیت و ایجاد تناسب میان مراکز آموزشی و پژوهشی با نیازهای بازار کار" نکته قابل توجه در سیاستهای کلی تولید ملی، پشتیبانی از کار و سرمایه ایرانی برای دانشگاه بوده که در سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه با عنوانهایی چون "بهبود پی در پی فضای کسب و کار و تقویت ساختار رقابتی در بازارها"، "رشد اقتصادی شتابان و پایدار و اشتغال زا" و "افزایش سهم آموزشهای مهارتی در نظام آموزشی کشور" مورد تأکید مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) قرار گرفته است.
در نهایت با توجه به اهمیت و جایگاه حقوقی دانشگاه جامع علمی کاربردی موردهای زیر به عنوان مبانی حقوقی این زیرنظام آموزش عالی کشور قابل توجه است:
- تصویب تشکیل شورای عالی آموزشهای علمی کاربردی در نشستهای 234 و 237 سال 1369ه خ شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عالیترین مرجع تصمیمگیری در این آموزشها پس از شورای عالی انقلاب فرهنگی
- تصویب طرح تأسیس دانشگاه جامع علمیکاربردی (فناوری) در نخستین نشست شورای عالی آموزشهای علمی کاربردی در 1369ه خ
- تصویب "اساسنامه دانشگاه جامع علمیکاربردی" به پیشنهاد شورای عالی آموزشهای علمی کاربردی مصوب شورای گسترش آموزش عالی در 1371ه خ
- تصویب آئیننامه آموزشهای علمیکاربردی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب 1374ه خ
- تصویب آئیننامه نظام آموزش مهارت و فناوری مصوب هیئت وزیران در 1390ه خ
دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها متولی نظام آموزش عالی علمی کاربردی است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اداره می شود. هدف دانشگاه جامع فراهم آوردن موجباتی است که مشارکت سازمانها و دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی را برای آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور می باشد به نحوی که دانش آموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آنها محول می شود. دانش و مهارت لازم را کسب نمایند.مراکز و موسسات آموزش عالی علمی کاربردی زیر نظر دانشگاه، رکن اجرایی آموزشهای علمی-کاربردی و به قصد ارتقای دانش کار و ایجاد مهارت های متناسب با حوزه فعالیت شغلی افراد تاسیس شده است.
از جمله اهداف این سیستم آموزشی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
- ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همه جانبه(صنعتی، نظامی و دانشگاهی) در گسترش اعتلای دانش و پژوهش علمی کاربردی کشور.
- ارتقای شاخصهای کمی و کیفی آموزشهای کاربردی در جامعه
- فراهم سازی زیر بنای مناسب بمنظور بکارگیری توان دانش آموختگان دوره های نظری در حل مسائل کاربردی.
- زمینه سازی زیربنای مناسب برای ایجاد انتقال تکنولوژی نوین
به استناد آیین نامه نظام آموزش مهارت و فناوری مصوب تاریخ1390/8/1 هیات وزیران ،دانشگاه جامع علمی- کاربردی به عنوان رکن اصلی این نظام، عهده دار اجرای نظام آموزش عالی مهارت و فناوری است. آموزش مهارت محور متناسب با نیازهای شغلی و مبتنی بر دانش، ارتقای شغلی و حرفه ای مطابق با فناوری روز، افزایش بهره وری نیروی کار با تاکید بر آموزش در محیط کار، از ویژگی های اصلی این نظام آموزشی و مهمترین وجه تمایز آن از سایر نظامهای آموزشی است.
در همین این راستا، دستورالعمل نحوه اجرای دروس کاربینی ،کارآموزی وکارورزی پیش بینی شده، تهیه و به تصویب شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه جامع علمی- کاربردی رسیده است ودارای اهداف ذیل می باشد:
1- آشنایی با مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی
2- آشنایی با محیط واقعی کار، روند جریان کار و فعالیتهای منجر به تولید یا ارایه خدمات
3- آشنایی با جایگاه شغلی موردنظر و نقش آن در مأموریت آن حوزه شغلی
4- آشنایی با موضوعات و مسایل شغل موردنظر مانند ایمنی، سختی و پیچیدگی کار
5- آشنایی با مولفههای مختلف محیط واقعی کار مانند: فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی
6- آشنایی با شایستگ یهای مورد نیاز برای احراز شغل مورد نظر
7- ارتقاء انگیزه دانشجو برای فعالیت در حوزه شغل مرتبط با رشته تحصیلی و تحول آفرینی در آن از طریق آشنایی با مزایا و امتیازات حوزه شغلی
واحد استانی بوشهر نیز با توجه به نیاز دانشگاه جامع علمی کاربردی بر تمرکز زدایی از ستاد مرکز و لزوم نظارت بیشتر بر مراکز علمی کاربردی استانی در سال 1382 تاسیس گردید. در طول این مدت مهندس عبدالله آورا و دکتر فضل الله لک، دکتر حسین اسکندری به ترتیب مدیریت واحد استان را بر عهده داشته اند. هم اکنون نیز آقای دکتر شبیر اشکپور مطلق به عنوان رئیس واحد استانی مشغول خدمت می باشند .
در طول فعالیت دانشگاه جامع علمی کاربردی تعداد 25 مرکز علمی کاربردی در واحد استان تاسیس شده است که در حال حاضر 17مرکز آن در حال فعالیت می باشند. این استان با دارا بودن حدود 8500 دانشجو دومین استان کشور از لحاظ تعداد دانشجو می باشد که حدود 35 درصد دانشجویان در شهرستان بوشهر و مابقی در شهرستان های استان در حال تحصیلی می باشند .
در حال حاضر حدود 850 مدرس نیز با مراکز علمی کاربردی استان در حال همکاری می باشند که این امر نشان دهنده عمق توسعه علمی دانشگاه در استان بوشهر می باشد .