نشست خبری و مطبوعاتی دکتر امید رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان بوشهر برگزار شد

۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۵ کد : ۵۱۲۵۲ اخبار
تعداد بازدید:۴۷۵
دکتر محمد حسین امید ریاست عالی دانشگاه جامع علمی کاربردی در سفر به استان بوشهر در یکی دیگر از برنامه های خود روز شنبه مورخ ۱۵ شهریور ماه در محل سالن کنفرانس واحد استانی بوشهر با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان بوشهر به گفتگو نشست.
نشست خبری و مطبوعاتی دکتر امید رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان بوشهر برگزار شد

در این مراسم دکتر شبیر اشکپور مطلق سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان بوشهر که با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در فضایی صمیمانه و پر شور برگزار شد ضمن خیرمقدم به خبرنگاران و اصحاب رسانه در ابتدا به بیان و معرفی پیشینه ای از دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یک زیرنظام ویژه آموزش عالی ، مأموریت دانشگاه جامع علمی کاربردی شامل ، تربیت نیروی انسانی ماهر و ارتقای دانش مهارتی در جامعه بر اساس نیازسنجی بومی و مزیت های نسبی هر استان و شهرستان و فرآیند اجرای مأموریت های دانشگاه جامع علمی کاربردی از قبیل ، آموزش مهارت های مورد نیاز جامعه با مشارکت بخش غیردولتی در حوزه های مأموریتی مختلف شامل، صنعت، کشاورزی، فرهنگ و ادب و مدیریت و خدمات اشاره کرد .             

در ادامه این مراسم دکتر اشکپور مطلق به بیان  اظهاراتی در خصوص ماهیت برجسته آموزش در دانشگاه جامع علمی کاربردی که آن را با سایر زیر نظام های آموزش عالی متمایز می کند ،  به کارگیری آموزه های کلاس درس در فضای فیزیکی کار و حرفه (کاربینی و کارورزی) است ، پرداخت .

دکتر اشکپور مطلق ادامه داد : 16 مرکز آموزش عالی علمی کاربردی در استان بوشهر ایجاد شده و تاکنون 46هزار نفر فارغ التحصیل داشته که از این شمار 42 درصد دربخش صنعت، 1.5کشاورزی، 54 درصد در مدیریت و خدمات و 2.5 درصد نیز در رشته های دانشگاهی مرتبط با فرهنگ و هنر فارغ التحصیل شدند. همچنین 2 مرکز نوآوری در مراکز آموزش علمی کاربردی گروه صنعتی پلیمر بوشهر و کشت و صنعت پاسارگاد تنگستان در حال فعالیت هستند.

دکتر اشکپور مطلق افزود: اکنون شمار دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان بوشهر 8292 نفر ، تعداد مدرسان فعال در استان 736 نفر است که در206  کد رشته محل فعال هستند .

در ادامه این نشست دکتر اشکپور به معرفی فعالیت های مراکز آموزش علمی کاربردی استان بوشهر در حوزه های مأموریتی ، توزیع مراکز آموزش علمی کاربردی در سطح استان ، اصول حاکم بر برنامه های آموزشی ، شاخص های آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان بوشهر ، توزیع آماری فعالیت مراکز علمی کاربردی استان بوشهر ، توزیع جمعیت دانشجویی در تخصص های مختلف ، برخی از فعالیت های اخیر واحد استانی دانشگاه و فعالیت های پیش رو اشاره کرد .

وی در ادامه به اجرای سطح بندی مراکز اشاره کرد و بیان داشت که اجرای سطح بندی هم اکنون فقط در این زیر نظام اجرا می شود  که با توجه به بسته های تشویقی تعیین شده ، فضای رقابتی قابل توجهی در بهبود عملکرد مراکز آموزش علمی کاربردی ایجاد نموده است .

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان بوشهر در ادامه،  بیان کرد : اساسنامه و هویت دار شدن مراکز آموزش علمی کاربردی استان در حال گذراندن مراحل نهایی می باشد . تمامی مراکز آموزشی استان اقدام به سپردن تعهد نامه حسن اجرای دوره های آموزشی کرده و با توجه به نیاز استان و منطقه در حال تربیت و تولید نیروی متخصص و ماهر می باشد .

دکتر اشکپور مطلق در ادامه بیان داشت : تفاوت و تمایز عمده مراکز آموزش علمی کاربردی با سایر زیر نظام های آموزش عالی در کشور در این است که دانشی که در کلاس درس توسط دانشجو آموخته می شود بایستی حتماً در میدان کار و عمل به کار آید.

وی در ادامه افزود : در سال جدید تحصیلی 16مرکز آموزش علمی کاربردی استان بوشهر در بیش از 115 کد رشته محل و در دو مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو خواهند پذیرفت.

همچنین از تحصیل بالغ بر 8 هزار دانشجو در مراکز آموزش علمی کاربردی تحت نظارت این واحد استانی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان بوشهر، دکتر امید ریاست عالی دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه این نشست افزود: ۴۰ درصد دانشجویان ما شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را داشته‌اند که این میزان نسبت به سال 97 دو برابر رشد داشته، در نتیجه زمینه اشتغال‌پذیری دانشجویان بر اساس آموزش‌هایی که از دانشگاه  جامع علمی کاربردی دریافت کرده‌اند در حد قابل توجهی افزایش داشته است.

ریاست عالی دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: ترویج آموزش‌های مهارتی، تصویب اساسنامه همه مراکز، تعیین تکلیف رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی در استان‌ها، ساماندهی وضعیت مدرسین دانشگاه، ایجاد مراکز نوآوری، تولید محتوای آموزشی، جوان‌گرایی در ورودی مدرسان دانشگاه، توسعه کیفی و خوشه بندی رشته‌ها از رویکردهای مهم دانشگاه است.

دکتر امید در این نشست یادآور شد: توسعه هدفمند کیفی در دانشگاه جامع علمی کاربردی که در سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته با قوت در حال پیگیری است و مأموریت همه مراکز آموزشی تحت نظارت این دانشگاه مشخص شده و هر جا که به رشته خاصی نیاز بود هماهنگی و همکاری لازم برای اجرای آن صورت پذیرفته است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: در گذشته ۹۳ هزار نفر مجوز تدریس در مراکز آموزشی صادر شده بود که ۹۵ درصد آنها بدون ارزیابی صلاحیت علمی تدریس می‌کردند که پس از تشکیل کارگروه‌های تخصصی بررسی صلاحیت علمی مدرسان در واحدهای استانی دانشگاه در حال حاضر ۲۵ هزار نفر موفق شدند فعالیت خود را ادامه دهند.

دکتر امید اضافه کرد: در آخرین فراخوان جذب مدرس در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۲۲۰۰ نفر معیارهای لازم جهت تدریس در دانشگاه را داشته و برای این منظور پذیرفته شدند و در شهریور امسال هم بزودی فراخوان خواهیم داد که در این فراخوان نیز ۸ هزار نفر جذب خواهند شد.

دکتر امید با بیان اینکه هدف نهایی دانشگاه در حوزه توسعه فرهنگ کارآفرینی تاسیس حداقل یک مرکز نوآوری در هر یک از 600 مرکز آموزش علمی کاربردی کشور است، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۷۰ مرکز نوآوری در کشور داریم که در زمینه صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند و رویدادهای شتاب متعددی توسط این مراکز برگزار شده و تعدادی از ایده‌ها به محصول و مرحله عقد قرارداد رسیده است.

دکتر امید اضافه کرد: هدف ما این است که دانشجویان و فارغ التحصیلان مراکز جامع علمی کاربردی با کسب بتوانند خود اتکا شده و شغل ایجاد کنند که در این راستا موفقیت‌های خوبی کسب کرده‌ایم.

ریاست عالی دانشگاه از تبادل و اعزام اولین سری دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی به کشورآلمان برای گذراندن دوره های کارآموزی خبر داد .

دکتر امید در خصوص تعطیلی برخی از مراکز آموزش علمی کاربردی عنوان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی اداری مراکز آموزش علمی کاربردی دولتی تعطیل شدند که این مراکز به علاوه مراکزی که کیفیت و صلاحیت لازم را نداشتند حذف شدند بنابراین در طی سال‌های اخیر تعداد مراکز آموزشی از ۱۰۷۰ مرکز به ۶۰۰ مورد کاهش یافته است.

وی خاطر نشان کرد که معادل ۱۰ درصد مراکز آموزش علمی کاربردی فعال کنونی کشور در طی 2 سال اخیر با نگاه آمایشی فعالیت خود را آغاز کرده و افتتاح مرکز آموزش علمی کاربردی نیروی انتظامی استان قزوین که امروز صورت گرفت نمونه اخیر این مراکز تازه تأسیس است.رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: هر چند حدود ۶۰ درصد دروس دانشگاه عملی و کارگاهی است اما توسعه آموزش‌های الکترونیک برای بخش نظری آموزش‌ها از رویکردهای کنونی است تا بتوان در وضعیتی که کرونا ایجاد کرده با آمادگی کامل تحصیل را آغاز کرد.

دکتر امید اضافه کرد: با اعطای مأموریت به مرکز یادگیری الکترونیک و تولید محتوای دانشگاه و همچنین تفویض اختیار به واحدهای استانی در خصوص انتخاب سامانه آموزش مجازی از ۱۵ شهریورماه کلاس‌ها به صورت مجازی برای دروس نظری آغاز می‌شود و بخش عملی نیز به صورت کارگاهی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعال می‌شود.دکتر امید اظهار داشت: تاکنون ۲ میلیون نفر در مراکز جامع علمی کاربردی فارغ التحصیل شده‌اند و در حال حاضر ۲۵۰ هزار دانشجو در ۶۰۰ رشته مشغول تحصیل هستند.

ریاست عالی دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه بیان کرد : امیدواریم تا پایان سال تحصیلی 1400-1399  به ازاء هر مرکز آموزش علمی کاربردی یک مرکز نوآوری داشته باشیم و به سرعت مجوزهای آنها در صورت احراز شرایط مطلوب صادر می شود .

وی گفت : دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها زیر نظامی است که 3 سال پیاپی مراکز خود را مورد ارزیابی و سطح بندی نموده است و 500 مرکز آموزشی در سطح بندی سال 99 مشارکت داشته اند .در سال 99 حدود 10 مرکز در کشور پس از نتایج ارزیابی و سطح بندی در سطح 4 قرار گرفته اند که اگر در 2 سال پیاپی در سطح 4 بمانند از ادامه همکاری با دانشگاه منع می شوند .

دکتر امید در پایان نشست با خبرنگاران بیان داشت : ما متولی آموزش های مهارتی خاص در نظام آموزش عالی کشور هستیم و در ترویج آموزش های مهارت و گفتمان مهارت آموزی به کمک اصحاب رسانه نیاز داریم  .


نظر شما :