برگزاری نشست مطبوعاتی با حضور دکتر صدر در واحد استانی بوشهر
دکتر علی صدر معاون سنجش و خدمات آموزشی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی در روز پنجشنبه 4خردادماه سال جاری در محل واحد استانی بوشهر با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان بوشهر دیدار و گفتگو نمود.
دکتر صدر در ابتدا ضمن تبریک فرارسیدن ماه رجب و آرزوی بهره مندی از برکات این ماه، افزودند: امیدواریم بتوانیم در جهت تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و فرمایشات مقام معظم رهبری و پیشبرد آنها و استقرار نظام جامع مهارت و فناوری بیش از پیش موفق باشیم.
ایشان ضمن گرامیداشت یادو خاطره امام راحل(ره) و شهدای 15خرداد افزودند: خردادماه نقش عمده ای در انقلاب اسلامی داشته و خاطرات زیادی را در خود جای داده است.
معاون سنجش و خدمات آموزشی و دانشجویی در ادامه عنوان کرد: هدف از سفر ریاست محترم دانشگاه و معاونین به استان های مختلف کشور استقرار نظام جامع مهارت و فناوری در سطح کشور است.
ایشان تصریح کرد: نظام جامع مهارت و فناوری شامل سه بخش عمده است که عبارتند از: نظام آموزش مهارت و فناوری، نظام صلاحیت حرفه ای و نظام احراز شرایط اشتغال.
وی افزود: نظام آموزش مهارت و فناوری توسط هیات محترم وزیران تصویب شده است و نظام صلاحیت حرفه ای در حال تصویب و نظام احراز شرایط اشتغال در شرف تدوین می باشد.
دکتر صدر در ادامه ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر به جز تخصص های خاص مانند پزشکی و مهندسی سایر حرف فاقد نظام صلاحیت حرفه ای هستند افزودند: انشا... با تصویب نظام صلاحیت حرفه ای این مشکل مرتفع و برای هر شغل صلاحیت لازم احراز خواهد شد.
ایشان در ادامه یادآور شدند: جهت مستقر نمودن نظام آموزش مهارت و فناوری یک حرکت همگانی در کشور لازم است و علت حضور بنده و همکارانم در استان بوشهر تبیین این نظام به مسئولان استان و همراه و همگام نمودن ایشان در اجرای این نظام است.
وی افزود: مسئولان کشور در بالاترین سطح مقام معظم رهبری و در سطوح بعدی از جمله رئیس محترم جمهور، هیات محترم وزیران و مجلس شورای اسلامی حمایت همه جانبه خود را از این نظام از طریق تصویب مصوبات بسیار روشن اعلام داشته اند.
دکتر صدر با اشاره به اینکه نظام آموزش مهارت و فناوری در تاریخ 1/8/90 تصویب و در تاریخ 15/8/90 تحت عنوان " آیین نامه نظام آموزش مهارت و فناوری" ابلاغ شده است افزود: در ماده یک این آیین نامه در تعریف نظام آموزش مهارت و فناوری آمده است: نظام آموزش مهارت و فناوری شامل آموزش هایی است که با هدف ارتقاء و انتقال دانش کار و فناوری، به هنگام کردن مهارت های شغلی، افزایش مستمر فرآیند بهره وری در تمامی سطوح تحصیلی مهارت و فناوری بصورت آموزش های رسمی و آموزش های تکمیلی بین سطوح اجرا و با استفاده از فناوری های آموزشی روز و ظرفیت های آموزشی محیط کار افراد را بر اساس استانداردها و صلاحیت های شغلی و با تاکید بر اخلاق حرفه ای برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار تا سطح مطلوب تربیت می نماید.
وی با اشاره به اینکه عسلویه نبض تپنده صنعت نفت و گاز کشور است افزود: آموزش های مهارتی در عسلویه ناکافی است و بکار گرفتن نیروی انسانی غیرماهر زیان آور خواهد بود.
وی ادامه داد: نظام آموزش مهارت و فناوری دارای سه متولی است که عبارتند از: دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه فنی و حرفه ای و دیگری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که وظایف هرکدام از این دستگاهها بطور مشخص در آیین نامه نظام آموزش مهارت و فناوری تعریف شده است.
ایشان افزودند: متولی برگزاری آموزش های خصوصی مهارتی در سطح عالی دانشگاه جامع علمی کاربردی، متولی برگزاری آموزش های صرفاً دولتی که دانشجو بدون پرداخت شهریه در کلاس درس حاضر و مهارت های لازم را کسب می نماید دانشگاه فنی و حرفه ای است و متولی برگزاری آموزش در سطوح غیرعالی، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است.
دکتر صدر در ادامه بیان داشتند: عناوین دوره های عالی مهارت و فناوری در نظام آموزش مهارت و فناوری به ترتیب عبارتند از: کاردانی فنی، مهندسی فناوری، مهندسی فناوری ارشد و مهندسی فناوری خبره که به ترتیب هم تراز سطوح کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در نظام آموزش نظری هستند.
ایشان عناوین دوره های حرفه ای را که دارای ماهیت غیرفنی هستند را شامل کاردانی حرفه ای، کارشناسی حرفه ای، کارشناسی حرفه ای ارشد و کارشناسی حرفه ای خبره عنوان نمود.
دکتر صدر در ادامه ضمن اشاره به اینکه آزمون اولین دوره نظام مهندسی فناوری ارشد در روز جمعه 29اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شده است، اظهار امیدواری نمود: با انجام نیازسنجی آموزشی منطقه ای و فراهم نمودن زیرساخت های لازم امکان برگزاری دوره مهندسی فناوری ارشد در سال آینده در استان بوشهر میسر گردد.
ایشان ضمن اشاره به آموزش های تکمیلی بین سطوح تحصیلی، دو متولی اصلی این آموزش ها را دانشگاه جامع علمی کاربردی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور عنوان نمود و افزودند: آموزش ها در دوره های تکمیلی بین سطوح بصورت 70درصد عملی و 30درصد تئوری ارائه می گردد.
در پایان این نشست مطبوعاتی دکتر صدر به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.


نظر شما :