دیدار مسئولین دانشگاه جامع علمی کاربردی استان بوشهر با استاندار بوشهر

۰۸ مهر ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۵۷۹۱ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۴۸۵
رئیس و معاونین دانشگاه جامع علمی کاربردی استان بوشهر و برخی رؤسای مراکز علمی کاربردی تحت نظارت روز پنجشنبه مورخ 28/6/93 در آستانه سال تحصیلی جدید و به مناسبت سالروز تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در دفتر استاندار محترم بوشهر جناب آقای دکتر سالاری حضور یافتند .
 دیدار مسئولین دانشگاه جامع علمی کاربردی استان بوشهر با استاندار بوشهر

در ابتدا ریاست واحد استانی بوشهر جناب آقای دکتر لک ضمن گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی و تشکر و قدردانی از استاندار به جهت عنایت به آموزش عالی و به ویژه  مسئولین دانشگاه علمی کاربردی در استان بوشهر، بیان نمودند که : مطمئنا تبیین خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی و تشریح گزارش عملکرد ادارات دولتی از سوی مدیران گامی بلند در جهت ارتقای آرمان های حکومت مردم سالاری دینی  و دستیابی به اهداف والای دولت تدبیر و امید می باشد. به همین جهت ارائه گزارش عملکرد دولت به مردم و نظارت مردم بر عملکرد دولت از حقوق مردم نسبت به دولت است که دولتمردان باید به آن توجه داشته باشند. ما نیز همزمان با 18 مهرماه به عنوان سالگرد تاسیس دانشگاه علمی کاربردی فرصت را مغتنم شمرده و به تشریح مهمترین عملکردهای این دانشگاه در سالهای اخیر خواهیم پرداخت.

گزیده ای از رئوس و جزئیات مطالب گفته شده توسط  ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان بوشهر جناب آقای دکتر لک در تشریح عملکرد دانشگاه در دیدار با استاندار:

 

1 -مروری بر ایجاد دانشگاه جامع علمی کاربردی ، رسالت آن، تعداد مراکز جمعیت دانشجویی و ...

نظام علمی- کاربردی بعنوان یک نظام مکمل و بدیع در آموزش عالی کشور، پس از مطالعات وسیع،  در سال 1369 با تشکیل شورای عالی آموزشهای علمی- کاربردی معرفی و سپس دانشگاه جامع علمی– کاربردی به عنوان بازوی اجرایی این نظام در سال 1373 تاسیس گردید . در سال 1382 نیز واحد استانی این دانشگاه، در استان بوشهر به منظور شناسایی نیازها، فرصت‌ها و پتانسیل‌های موجود آموزشهای علمی - کاربردی و همچنین برنامه‌ریزی و تمرکز بر استفاده بهینه از این استعدادها در زمینه توسعه استان و کشور، راه‌اندازی شد. هم اکنون در استان بوشهر 19 مرکز آموزش علمی-کاربردی فعال اعم از دولتی و خصوصی با بیش از 280 کد رشته محل  وجود دارد که 8 مرکز در مرکز استان و بقیه در شهرستان های دیلم ، گناوه ، دشتستان، تنگستان، کنگان و عسلویه وجود دارد. در سطح استان بیش از 110 رشته مختلف در مقطع کاردانی و کارشناسی ارئه می شود. شایان ذکر است با پیگیری ها و برنامه ریزی مناسب صورت گرفته از مهرماه امسال برای نخستین بار در استان شاهد پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های مهندسی فناوری ارشد فرآوری گاز ، مهندسی فناوری ارشد تبدیل گاز ، مهندسی فناوری ارشد ذخیره سازی گاز ، مهندسی فناوری ارشد کنترل و پالایش پساب های صنعتی که همگی مربوط به صنعت نفت و گاز می باشند، در مرکز علمی کاربردی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس خواهیم بود که مطمئناً گامی بزرگ  برای بومی سازی و توانمند سازی هر چه بیشتر صنعت نفت و گاز استان خواهه بود.

افزایش روز افزون تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه جامع علمی-کاربردی، نشان‌دهنده استقبال گسترده جوانان استان بوشهر به ادامه تحصیل در مراكز آموزش علمی-كاربردی می‌باشد. هم اکنون در سراسر استان تعداد 16051 نفر در مقطع کاردانی و تعداد 7849 نفر در مقطع کارشناسی در بیش از 110 رشته مختلف در حوزه های صنعت ، مدیریت و خدمات اجتماعی ، کشاورزی و فرهنگی و هنر در کلیه مراکز علمی کاربردی استان مشغول به تحصیل می باشند که این جمعیت دانشجویی به نسبت جمعیت حدوداً یک میلیون  نفری استان آماری قابل ملاحضه می باشد. تا کنون بیش از 12500 نفر در مقاطع کاردانی و کارشناسی از این واحد دانشگاهی دانش آموخته شده اند . در سراسر استان بیش از 1200 مدرس دارای مجوز مشغول تدریس هستند و بیش از 300 نفر دیگر متقاضی تدریس در این دانشگاه هستند که این امر نشان‌دهنده این نکته مهم است که مردم و بویژه جوانان روزبه روز بیش از پیش با دانشگاه جامع و فعالیت‌های آن آشنا می‌شوند و این جایگاه ویژه‌ی نظام آموزش‌های علمی-کاربردی بیانگر نیاز جامعه به نوعی دیگر از آموزش است که بتواند خلأ میان نظام آموزشی و بازار کار را شناسایی و پوشش دهد.

 

2-نحوه فعالیت و آموزش های  دانشگاه و مراکز  علمی کاربردی:

دانشگاه جامع علمی کاربردی دارای ماهیتی ستادی و نظارتی است .آموزش ها از طریق مراکز دولتی و خصوصی اجرا می شود.از سال 1390 توسعه مراکز خصوصی متوقف شده و مراکز دولتی از طریق تفاهم وزارتخانه یا سازمان با دانشگاه در سطح استان ها ایجاد می شوند. برای ایجاد یک رشته در دانشگاه جامع علمی-کاربردی، اولین گام ارائه دلایل ضرورت ایجاد آن رشته از حیث نیاز بازار کار می باشد که در صورت تایید، متقاضی می تواند نسبت به تدوین و پیشنهاد آن برنامه جهت تصویب اقدام نماید، به عبارتی ابتدا نیازسنجی آموزشی توسط متقاضیان دوره انجام گرفته، محتویات آموزشی توسط متخصصین موضوع که سالها در آن حوزه شغلی تجربه داشته  تدوین شده و پس از اینکه نیاز به اجرای آن برای دانشگاه محرز شد با استفاده از مدرسانی که خود در آن حوزه شغلی کار کرده اند و به کلیه امور تخصصی و مهارتهای آن رشته شغل آگاه هستند، آن دوره توسط مراکز علمی-کاربردی اجرا می گردد. نکته مهم در این فرآیند اجرای این دوره ها با توجه به نیاز بازارکار می باشد و هر وقت این نیاز مرتفع شد آموزش نیز متوقف می گردد. همچنین در صورتی که دوره اجرایی در مراکز دارای کیفیت و استاندارد لازم نباشد، پذیرش دانشجویان جدید توسط شورای نظارت و ارزیابی دانشگاه متوقف می گردد.  در گذشتهآموزش های علمی-کاربردی به دو شکل ترمی و پودمانی ارائه می‌شد که آموزش‌های ترمی مانند آموزش‌های مقطع‌دار معمول و آموزش‌های پودمانی آن به شکل بسته‌های آموزش مستقلی بود که در هر پودمان علاوه بر آموزش میزان مشخصی از دانش به فرد، یک یا چند مهارت خاص را نیز در او ایجاد می‌کند. از ابتدای سال تحصیلی 92 -93 آموزش های علمی کاربردی فقط به صورت ترمی در مقاطع کاردانی فنی ، کاردانی حرفه ای، مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه ای ارائه می شود.

شیوه دیگر آموزش در این دانشگاه، آموزش از طریق موسسات عالی آزاد می باشد. مرکز آموزش­های عالی آزاد و آموزش­ های خاص براساس ابلاغیه ۳۹۵۸۶ / ۲ مورخ ۱۳۹۰/۰۳/۰۱ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در جهت تمرکز آموزش ­های کوتاه مدت (تک درس، تک پودمان، خاص و ...) غیرحضوری و اعمال مدیریت بر آموزش­ های عالی آزاد در سراسر کشور از خرداد ۱۳۹۰ آغاز به کار نموده است. مرکز آموزش­ های عالی آزاد و      آموزش ­های خاص در چارچوب مقررات مربوط  و ماموریت­ های دانشگاه جامع علمی­ کاربردی نسبت به سازماندهی موسسه­ های مجری دوره­ های مذکور اقدام می‌نماید. توسعه آموزش‎های کوتاه مدت مهارتی و پودمان های خاص مورد نیاز توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ضمن بهره گیری بهینه از امکانات بالقوه آموزشی بخش‌های مختلف غیر دولتی و دولتی، هدف اساسی این مرکز می باشد. پذیرش دانشجو در دوره های کاردانی پودمانی غیرحضوری مدیریت خانواده و دهیاری و امورشوراها و کارشناسی حرفه ای مدیریت خانواده هم اکنون توسط واحد آموزش‌های خاص مرکز آموزش های عالی آزاد و آموزش های خاص دانشگاه در دست اجراست.  این تجربه می تواند برای سایر رشته ها  هم بررسی و اجرایی شود.

 

3 – مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط واحد استانی بوشهر به ویژه در یکسال گذشته

*برپایی نمایشگاه اشتغال و توسعه فناوری

نمایشگاه اشتغال و توسعه فناوری آذرماه 92 با شرکت مراکز علمی کاربردی استان و با حضور مقامات استانی افتتاح گردید . در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای دانشجویان مراکز علمی کاربردی استان در محضر دید عموم قرار گرفت.

 

 

*برگزاری دوره مهارت های عمومی تربیت مدرس

دوره مهارت های عمومی تربیت مدرس ویژه مدرسان مراکز علمی کاربردی سراسر استان در دیماه 92 برگزار گردید .شایان ذکر است در این دوره حدود 200 نفر از مدرسان شرکت نمودند. محتوای این دوره نظام آموزش مهارت و فناوری، مهارت های سنجش و ارزیابی، کیفیت آموزشی تدریس، شیوه و فنون تدریس، تعلیم و تربیت اسلامی، مهارت های سیاسی امنیتی، روابط انسانی و فن برقراری ارتباط بود.

 

*برگزاری جشنواره همت ایرانی

جشنواره فرهنگی دانشجویی همت ایرانی در اسفند ماه سال 93 توسط این واحد استانی برگزار گردید .گفتنی است  هدف از برگزاری این جشنواره  شناسایی پروژه های ملی و صنعتی و تقدیر از برگزیدگان و مجریان فعال برگزار کننده اردوهای فرهنگی جهت بازدید  این طرح ها بود. برای اجرای آیین نامه های آن جلسات متعددی با سازمان های دولتی در سطح استان برگزار گردید. در جلسه داوری  که با حضور مسولین فرهنگی دانشجویی واحد استانی بوشهر و سایر اعضا کمیته داوران برگزار گردید، کلیه مستندات ارسالی از سراسر کشور مورد بررسی قرار گرفت و اعضا نسبت به مشخص نمودن  مستندات نفرات برتر اقدام نمودند.

*برگزاری کارگاه  پیشگیری از اعتیاد

این کارگاه تخصصی در اسفند ماه 92 طی دور ورز با مجوز سازمان نظام مشاوره و روانشناسی برای افزایش ارتقای سطح سلامت فضای دانشگاهی برگزار گردید . در این کارگاه 30 تن از مشاوری مراکز علمی کاربردی استان بوشهر شرکت نمودند و در پایان به شرکت کنندگان گواهینامه اعطا گردید.

 

*تهیه و تدوین برنامه درسی رشته های کارشناسی ارشد

از مهرماه سال 93 مرکز علمی کاربردی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه ) برای نخستین بار دراستان در 4 رشته مهندسی فناوری ارشد ذخیره سازی گاز، فرآوری گاز، انتقال گاز و کنترل پساب های صنعتی میزبان دانشجویان جدیدالورود خواهد بود. تدوین برنامه درسی این رشته ها با برنامه ریزی مدون واحد استانی و توسط اساتید مجرب استان در حوزه های علمی و صنعتی صورت گرفت. امتحان ورودی دوره ارشد همزمان با سراسر کشور در اردیبهشت 93 از طریق سازمان سنجش کشور برگزار گردید. پذیرفته شدگان در آزمون به میزان سه برابر ظرفیت پس از انجام مصاحبه علمی تخصصی گزینش گردیدند. شایان ذکر است از شرایط ورود به دوره ارشد دانشگاه جامع علمی کاربردی استان بوشهر داشتن سه سال سابقه کاری در حوزه صنعت نفت و گاز می باشد.

 

 

4- برنامه راهبردی دانشگاه در آینده و کارهایی که باید صورت گیرد.

طراحی و توسعه  دوره های شغل محور بومی،(4 مقطع کاردانی و 4 مقطع ارشد و یک دوره دکتری)، استقرار نظام جامع نظارت و ارزیابی و رتبه بندی مراکز آموزشی، اصلاح هرم مدرسان علمی کاربردی و تشکیل بانک اطلاعاتی مدرسان استان جهت بهره برداری در زمان های مورد نیاز، حمایت از بورس ایده و فن بازار، ایجاد کمپ کارآفرینی، ایجاد فضای اداری آموزشی در شان ستاد دانشگاه در استان، گسترش آموزش های الکترونیکی و غیر حضوری، توسعه آموزش های عالی آزاد در استان و تدوین و گسترش دوره های تک پودمان و تک درس مورد نیاز استان از مهمترین برنامه های دانشگاه برای آینده می باشد.

در ادامه ریاست واحد استانی بوشهر در خصوص آموزش عالی استان و نقشی که آموزش عالی استان می تواند در توسعه متوازن استان داشته باشد پیشنهاداتی به صورت زیر ارائه دادند:

  • تشکیل شورای آموزش عالی استان زیر نظر استاندار با حضور روسای دانشگاههای استان به صورت مستمر
  • تدوین نقشه جامع آموزش عالی استان(نیازسنجی دوره ها و رشته های کاربردی مورد نیاز استان بویژه برای صنایع استان در مقاطع مختلف)
  • امکان سنجی تاسیس مراکز آموزش عالی جدید یا توقف تاسیس توسط شورای آموزش عالی و اعلام آن به دانشگاه ذیربط. یعنی تاسیس مراکز جدید آموزشی دانشگاهها منوط به بررسی و موافقت شورای آموزش عالی باشد.
  • آسیب شناسی وضعیت موجود مراکز آموزش عالی استان و بررسی کمبودها و تلاش برای ترمیم نقاط ضعف ها
  • کمبود مدرسین متخصص و مورد نیاز استان بخصوص در دوره های فنی و ضرورت آسیب شناسی موضوع و هدایت دانشجویان به تحصیل در دوره های فنی
  • ضرورت تقویت منابع کتابخانه ای تخصصی و هم چنین کارگاهی و آزمایشگاهی دانشگاهی در استان
  • شناسایی فارغ التحصیلان دانشگاهی و هم چنین اساتید هم استانی در سراسر کشور و دعوت آنها به مشارکت در روند توسعه استان با راه اندازی سایت اینترنتی و دریافت نقطه نظرات و پیشنهادهای آنان و برگزاری جلسه حضوری.
  • برگزاری همایش "بوشهر و چشم اندازهای توسعه" با مشارکت دانشگاهها و دستگاههای استان و حضور مسئولین عالی رتبه کشوری با هدف شناسایی نقاط قوت استان و معرفی آن و هم چنین جذب سرمایه گذاران فعال.
  • راه اندازی مجله علمی استان و چاپ مقالات اقتصادی اجتماعی اساتید استان در خصوص بوشهر.
  • ضرورت ارائه تسهیلات ویژه از طرف استانداری برای ادامه تحصیل نخبگان کشوری و دانشجویان ممتاز در دانشگاههای بوشهر
  • ضرورت ارائه تسهیلات ویژه از طرف استانداری و سایر دستگاههای اجرایی بویژه شهرداری برای اقامت اساتید هم استانی و مطرح کشوری در بوشهر
  • ضرورت دایر نمودن برخی رشته های خاص دانشگاهی در استان با هدف تربیت نیروهای بومی و بومی گرایی و عدم اتکا به استان های همجوار
  • ضرورت طرح سلسله مباحث اقتصادی اجتماعی و چشم اندازهای توسعه استان با حضور مسئولین استانی
  • تبین گردهمایی با موضوعیت تقدیر از مشاهیر استان

در ادامه استاندار بوشهر جناب آقای دکتر سالاری بیان فرمودند که این دانشگاه با ارائه رشته شغل های متفاوت در اکثر نقاط استان  شایانی به استان بوشهر ارائه نموده است . ایشان همچنین افزودند که كمك در جهت حل مشكلات این دانشگاه و اعتلاء و پیشرفت آن را از وظایف خود می دانیم چرا كه ترویج فرهنگ و مهارت های کسب و کار نیازهای استان را در بخش افزایش قابلیت های خلاقیت، نوآوری و کار آفرینی رفع می كند.  

 در پایان نیز استاندار بوشهر به برنامه ریزی بیشتر در جهت بهبود کیفیت و نظارت مستمر از مراکز علمی تاکید نمودند.

 

 

 

 


نظر شما :